Friday, June 25, 2010

Jalan Menuju Allah Adalah Sebaik-baik Jalan

bismillah,

Adakalanya jiwa ini mengeluh
kerana musibah yang menimpanya
padahal ada jalan keluarnya semudah membuka ikatan

Apakah yang disebut bahagia? Apakah bahagia itu ada pada harta? Kedudukan? Keturunan? Jawapannya macam-macam. Tapi, marilah kte perhatikan kebahagiaan yang dialami oleh seorang wanita yang disebutkan dalam kisah berikut:

seorang suami bertengkar dengan isterinya,

Suami:Sungguh aku akan membuatmu menderita.
Isteri :Kamu takkan mampu.
Suami:Bagaimana bisa demikian?
Isteri  :Seandainya bahagia itu terletak pada harta,nescaya kau akan dapat mengharamkannya dariku.Jika terletak pada perhiasan,maka nescaya kau akan dapat mencegahku darinya.Akan tetapi tiada sesuatu pun yang kau dan orang lain dapat memilikinya.Sesungguhnya kebahagianku berada dalam imanku;imanku berada dalam kalbuku;dan kalbuku tiada seorang pun dapat menguasainya kecuali hanya Tuhanku.


Inilah yang disebut sebagai kebahagiaan yang sesungguhnya yakni kebahagiaan iman.Tiada yang dapat merasakan kebahagiaan ini,kecuali orang yang kalbunya telah dikuasai rasa cinta kepada Allah hingga masuk ke bahagian yang paling dalam dan begitu juga dengan jiwa dan pikirannya.Yang memiliki kebahagiaan hanyalah Allah Yang Maha Esa.
Sesungguhnya kebahagiaan yang sebenar hanyalah dengan mengenal agama yang telah diutuskan kepada Rasulullah untuk menyampaikannya.



salam sayang,
peace_sunk.





No comments: